jan-bos 2.reismee.nl

West Australie. Dag 1 t/m dag 7

Dag allemaal,

Al eerder stuurde ik een verhaal op, maar ik heb problemen met “ planet” dus nu maar met Gmail.

Dagboek Rondreis West Australie van 2 april t/ m 24 mei 2019

Dag 1 en dag 2; dinsdag 2 april en woensdag 3 april.

Vroeg op omdat Jan van den Horn om 7.00 uur voor de deur staat om ons naar Schiphol te brengen, met wat openhoud vanwege files waren we toch ruimschoots op tijd. We hadden de zondag, 48 uur van te voren, al ingecheckt, dus dat tijdwinst, de bagage moest nog wel op de ouderwetse manier bij de incheckbalie.

Vervolgens een kop koffie gedronken en om 11.30 uur inchecken. Alles keurig op tijd ook het vertrek om 11.15 uur. Na ruim 12 uren vliegen landden we om 5,55 uur plaatselijke tijd op Singapore Airport. Even zoeken naar de Stop over balie van Singapore Airlines, tegelijkertijd kam onze chauffeur voor de transfer aanlopen, die stond op ons te wachten bij aankomst met een bord met onze namen er op, het is me wat. In een prachtige Toyota SUV op weg naar ons hotel. Het was plm 7.30 u toen we daar gingen inchecken, maar we moesten wel wachten tot 9.00 uur. Het is niet anders. Op de kamer eerst maar even douchen en een beetje bijkomen, want de nacht in een vliegtuig is ook niet alles. Toch proberen het ritme van de dag op te pakken en de stad in, want we hadden wel trek in wat te eten. Lopen naar een stopping centrum, viel ook wat tegen qua lengte dus eerst de inwendige mens versterken. In een leuk eettentje, bij ons zou je zeggen een leuk cafetaria, hebben we lekker gegeten en een Tiger biertje gepakt. Dezelfde weg weer terug, dan weten we tenminste dat het niet verkeerd gaat. We hadden het wel even gehad, dus toch maar even uitrusten en dus in slaap gevallen. De avond maar op tijd naar bed, om de volgende dag toch wat te kunnen ondernemen. Het was overigens erg slecht weer ton we aankwamen. Tijdens het landen een onweersbui boven Singapore met prachtige lichtflitsen, goed te zien vanuit het vliegtuig. Tijdens onze wandeling naar de stad was het droog en drukkend warm. We lagen 0m 20.00 uur op bed, toch een lange dag en nacht.

Dag 3, donderdag 4 april

Wakker worden om 9.00 uur. Omdat we lekker centraal zitten in Singapore hebben we alles te voet gedaan. Dus lopen naar het waterfront, naar Marina base. Eigenlijk niet direct de goede weg gevonden, maar zo zie nog wat van de stad. Uiteindelijk kwamen we bij het Turkse Rad, we onder daar voor niets in, omdat Singapore Airlines ons de kaartjes had gegeven, lekker 33. SD pp uitgespaard. Weer terug gelopen dat ging deze keer zonder omwegen, onderweg nog even een biertje gedronken, omdat er een wolkbreuk over ons uitstortte. Die duurde dat lang dus het bleef niet bij een pilsje. Ondertussen een gesprek aangeknoopt met een inwoner van Singapore, die niet echt gelukkig was, gezien het toch wel strenge regime in die stad. Wel leuk was dat hij zich goed kon herinneren dat onze oud minister Winsemius van grote invloed is geweest voor de stad Singapore, ten tijde van de Prime Minister, Yee Kwan Lu. Dat was in de tijd dat ik in 1982 met mijn moeder op bezoek was in Singapore bij broer Joop. De man die wij deze middag spraken was ooit in Nederland geweest. Hij wist heel goed dat wij, Nederlanders goed waren in water beheersing. Toch leuk om dat te horen.

Toen de buien over waren zijn wij verder gelopen om uiteindelijk terecht te komen bij een visrestaurantje. Dat waren we al van plan. We hebben daar een fantastische maaltijd genoten met een bijbehorende fantastische prijs. We wisten het al maar Singapore is hartstikke duur. We wilden op Tijs gaan slapen omdat morgen ochtend de wekker op 3.30 staat, omdat we erg vroeg een transfer hebben naar het vliegveld om op tijd. 7.40 uur te vliegen naar Perth.

Dag 4, vrijdag 5 april

Zoals gezegd om 3.30 u de wekker omdat we om 4.30 u opgehaald worden en naar het vliegveld vervoerd worden. Dat was dus erg vroeg!!!!! Ons vliegtuig vertrok op tijd zodat we ook op tijd in Perth landden. Keurig opgewacht door de transfer dienst en zo kwamen e mooi op tijd vroeg ion de middag in ons hotel aan. Toch wel een beetje brak val al dat gereis en vooral die korte nacht hebben we toch maar de moed bij elkaar geraapt en zijn naar het centrum van Darwin gelopen ons even georiënteerd omdat we toch nog een paar dingen moeten doen, een wegenkaart voor die 7 weken aanschaffen, waar kunnen we de boodschappen doen om onderweg straks te kunnen lunchen, waar zit Hertz rent a car om op zondag onze auto op e gaan halen, al met al zijn we erg druk geweest. ’ S Avonds maar niet meer naar de stad om te eten, dus in het restaurant van het hotel de maaltijd genuttigd en dat was prima. De echte vakantie begint nu, we zitten in Australie en daar gaat het om. Lekker rondreizen en in alle rust van dit gebied van dit continent genieten.

Dag 5, zaterdag 6 april

Een stad dag in Perth. Nog erg rustig in de ochtend, eerst koffie gedronken en vervolgens door het centrum gelopen, zo maar kijken hoe het er uit ziet. Een Road map aangeschaft voor onze autorit door het westen van Australie, bij Information konden we prima terecht. We wilden ook nog de boodschappen doen om de volgende dagen te kunnen lunchen onderweg, dus bij AH zal ik maar zeggen, in dit geval bij Woolworth onze slag geslagen. Tussen door hebben we de lunch genuttigd en konden we in de loop van de middag terug naar ons hotel. Na de thee nog even een wandelingetje gemaakt, dat was leuk want vlak bij ons hotel was een rugby team uit Melbourne aan het trainen. Het zal je sport maar zijn. Het eten in het restaurant van het hotel was gisteren goed bevallen, dus nu maar weer. Het was echter aarde donker, bleek gesloten. Aan de overkant van de weg ook een hotel met een restaurant dus daar maar naar toe. Helemaal goed en lekker gegeten.

Onze reis voor de volgende dag voorbereid en vooral goed gekeken hoe we de stad uit moeten komen. We hebben nog de Tom Tom, dus dat moet goed komen, zeker met de nieuw aangekochte kaart er bij.

Dag 6, zondag 7 april.

Het rijden gaat beginnen, eerst even de auto ophalen bij Hertz in het centrum van Perth met een taxi weg gebracht en vervolgens op eigen gelegenheid de stad uit. Dat was het grootste probleem van deze dag. Een oude Tom Tom, die steeds de weg kwijt is, we hebben onze tijd er over gedaan en uiteindelijk op een beetje goed gevoel zijn we stad uitgekomen. Rust ook in de auto en zonder bekeuringen denken we. De route kaart er steeds goed bij gehouden en de Tom Tom mee laten doen. We zijn via York, Corrigin en Kondinin naar Hyden gereden, plm 360 km in 6 uren inclusief een aantal keren onderweg verkeerd rijden omdat we de Tom Tom moeten leren kennen en ook omdat we onze pauzes hebben genomen. Het bijzondere van deze tocht was dat we door de graanschuur van Australie reden. Overal veel graan en heel veel opslag schuren. Om 15.30 u kwam bij ons motel aan, zag er prima uit. Eerst even een wandeling Wave Rock, dat zou een kwartiertje duren, maar heen entering was dat toch 1 uur en 3 kwartier, net tijdens het donker worden weer terug, dit dus nooit meer op aangeven van de leiding van het motel. Die dien n.l. Alles met de auto. Enfin bij terugkomst gelijk naar het restaurant, daar konden we ons eigen vlees braden of barbecueën en zelfbediening voor de rest, dit heeft wel wat, maar het is niet mijn ding. Zo vliegt de avond voorbij, terwijl hier niet eens een Wifi verbinding hebben. Daar stond een Hollands meisje achter het buffet, een studente, die een jaar met haar vriendje in Australie was beland om te werken en het lang verkennen. Dat is trouwen toch wel een gemis, we zijn het zo gewend om gelijk maar die IPad of IPhone te pakken. Niet dus, geeft een bepaalde rust maar ook een gemis. De reis voor de volgende dag voorbereid, goed dat je beiden weet wat het gaat worden. Is voor onderweg rustiger.

Dag 7, maandag 8 april

Vandaag de eerste dag van de drie lange dagen met meer dan 6 uur rijden. Dus op tijd vertrekken in Hyden op weg naar Kalgoorlie. Het was alleen maar rijden en goed opletten dat we de juiste weg namen, onmetelijke lange stukken weg met nu en dan een tegenligger. Voor deze tocht van 500 km stond 6,5 uur rijtijd. Wij hebben er 6,5 uur over gedaan inclusief rust en lunchtijden. Toch niet veel harder dan 110 km, is toegestaan. Dan weten voor de volgende keer ongeveer hoe het zit met de voorspellingen, alhoewel wegwerkzaamheden roet in het eten kunnen gooien, hebben we ook vandaag gemerkt. Dus in d erop van de middag bij het motel aangeland, tijd genoeg om het stadje in te gaan en met heel mooi weer een pilsje te pakken op het balkon van een oud Engels gebouw. Het is wel vervelend dat wij beiden aardig verkouden zijn geworden, zo het er naar uitzien blijft het daar bij en komen er wel weer

“ normaal “ uit.